Rhythm House
Goethe schreef ooit: "architectuur is bevroren muziek". Maar voor Taminiau voelde dit niet goed. "Architectuur is niet bevroren of statisch, het is dynamisch, je komt een gebouw binnen, beweegt door een gebouw, de zon (licht) en schaduw verandert constant, soms zie je regendruppels vallen, de mensen (en vegetatie) die het gebouw 'gebruiken' bewegen allemaal en zelfs het gebouw kan worden bewogen door simpelweg een raam of een deur te openen. " “Wat is dan de relatie tussen muziek en architectuur? Muziek in zijn breedste definitie is georganiseerd geluid. Architectuur is in diezelfde brede zin georganiseerd licht. Muziek heeft - net als architectuur - proportie, compositie en structuur. Architectuur heeft - net als muziek - ritme, melodie en ziel nodig. Architectuur is muziek maar dan met een ander zintuig wordt ervaren. " Architectuur benaderen als muziek dat was het uitgangspunt voor Rhythm House. Rhythm House is als een instrument bespeeld door de zon.
Tijdens het ritme van de dag en de 4 seizoenen veranderen de uitzichten, het weer, het licht en de schaduwen constant. Het maakt je bewuster, waarderend en in lijn met het ritme van de natuur. De (ritmische) open houten gevelbekleding, de zorgvuldige (melodische) plaatsing van grote en kleine ramen - soms (deels) verborgen achter de open gevelbekleding -, de dubbelhoge ruimtes, de ritmische trap, de open ritmische mezzanine vloeren en balustrades zorgen voor de “ muziekpartituren ”voor het huis.
Het huis is ontworpen om de hete zomers aan te kunnen die elk jaar weer warmer worden. Om te voorkomen dat er airconditioning nodig is, kunnen meerdere ramen worden geopend. Enkele deuren en ramen zijn weggewerkt achter de bekleding. Deze deuren en ramen zijn in de zomer (ook 's avonds) te openen en te gebruiken voor ventilatie, bieden schaduw en voorkomen dat mensen en dieren vrij naar binnen kunnen.
Omdat we geen houten bekleding konden vinden waarvan we dachten dat die passend zou zijn, hebben we ons eigen gevelmateriaal ontwikkeld. Het ruw gezaagde hout wordt behandeld met een restproduct van de suikerrietproductie en daarna op aluminium staven gelegd om te drogen. Tekenen van de aluminium staven zijn na het drogen nog steeds zichtbaar en geven het hout, naast de ruw gezaagde kwaliteit, extra karakter. In de fabriek wordt het hout normaal gesproken twee keer gezaagd en geschaafd (en krijgt het een consistente en strakke uitstraling). We wilden dit schaaf proces stopzetten en vroegen de fabriek om het ruwe hout direct in kleinere stukken te zagen. Daarbij schrappen we twee stappen uit het productieproces, waarbij we het ruwe karakter van het materiaal behouden, maar ook de bekleding goedkoper maken.
Het idee achter de plattegrond is om deze super flexibel te maken om zich aan te passen aan veranderende (gezins)behoeften. In zekere zin is het geïnspireerd door een loods, gescheiden door een centrale trap. Op de begane grond bevinden zich 2 dubbelhoge ruimtes naast beide zijden van de centrale trap / circulatieruimte. De plafondhoogte is 5 meter. Omwille van de flexibiliteit zijn op 2,5 meter hoogte stalen hoekbalken (inclusief bevestigingspunten om de 10 cm) geplaatst waarop eenvoudig en snel een entresolvloer gemaakt, verlengd of verwijderd kan worden. Op deze manier is het mogelijk om gedurende vele jaren (mogelijk generaties) en het ritme van het gezin het huis aan te passen aan de gezinsbehoeften. Op de tweede verdieping zijn 3 slaapkamers gesitueerd, allen met dubbel hoge ruimtes en (mezzanine) vloeren zijn eveneens op stalen hoekbalken geplaatst. Er is een klein dakterras dat de entresolvloeren van de slaapkamers met elkaar verbindt.
Het huis is volledig uit hout opgetrokken, behalve de betonnen fundering. De warmtepomp zorgt samen met de 30 zorgvuldig geïntegreerde zonnepanelen, ventilatie met warmteterugwinning, douchegoten met warmteterugwinning, luchtdichtheid en extra dikke isolatie voor een zeer laag energieverbruik. Het huis is volledig elektrisch.
Met het houten huis hebben we geprobeerd een passend contextueel en sociaal antwoord te bieden op onze maatschappelijke hedendaagse problemen zonder de esthetiek uit het oog te verliezen en architectuur te maken die duurzaam, tijdloos en hopelijk jarenlang geliefd is.
De woning is gelegen nabij de oude wijk Sloten (onderdeel van Amsterdam) en maakt onderdeel uit van een kleinschalig zelfbouwplan. Het huis staat aan het einde van een kleine rij van 3 huizen. Aan de Sloterweg stonden voorheen voornamelijk houten schuren en boerderijen. Door de meer op de achtergrond liggende situering van het huis, leek het ons logisch het huis te positioneren als een soort bescheiden bijgebouw. De melodieuze raamopbouw, ritmisch spel van de gevelbekleding, minimalistische detaillering en duurzame materialisatie maken de woning tot een moderne variant van de historische houten huizen in de omgeving.
Oplevering | 2020 |
Interieur | Stano Renovatie |
Constructeur | Olde Hanter Bouwconstructies |
Bouwkunding aannemer | Aannemer Volendam |
Fotograaf | Norbert Wunderling |